2013-03-21

New York - Dag 1 & 2
En av de absoluta höjdpunkterna 2012 var resan över till andra sidan Atlanten, till New York närmare bestämt. Staden jag drömt så länge om att få återvända till. Senast jag var där var 2007, så ni må tro att jag längtat ett tag. Tidigt, tidigt, tidigt på morgonen hämtade Anna upp mig med taxi som tog oss till Arlanda. Efter ett mellanstopp i London var det så äntligen dags att kliva på det största flygplan jag någonsin beskådat som skulle ta oss
hela vägen fram. Vi landade mitt i en värmebölja så den tryckande hettan slog emot oss då vi klev ut från flygplatsen samtidigt som solen gick ned över Manhattan. Första kvällen handlade mest om att hitta något att äta och första stoppet (ett stopp som upprepades ett flertal gånger) blev Shake Shack
i Madison Square Park med de godaste hamburgarna vi ätit - någonsin. Sedan bar det av till vårt hotell/hostel för att sova.
Dagen efter inledde vi med en av de mest turistiga aktiviteter vi kunde tänka oss - en båttur på Hudsonfloden som tog oss förbi Frihetsgudinnan, under BMW (Brooklyn, Manhattan och Williamsburg-broarna) och sedan tillbaka. Då värmeböljan var i sin peak var det härligt att spendera någon timme eller två ute på en båt i den svalkande vinden och jag kan absolut rekommendera det eftersom man fick en fin vy över både Manhattan och New Jersey.
Efter båtturen kändes det passande att ta en promenad längs med High Line i kvällssolen innan vi åt middag och drack drinkar på en mysig bar nere i
 the Village. Bra start på en fantastisk resa, helt klart!
 
Back to New York - finally! First whole day; Circle Line Cruise with a view over Manhattan and New Jersey, then the High Line and drinks down in the Village. Perfect start to a perfect trip!

No comments:

Post a Comment